Sovražim neprijeten glas na odzivniku pomembnih institucij, ki klicatelju pove: pritisnite 1, pritisnite2, pritisnite 3, in tako dalje. Priznam, če res ne gori voda, prekinem in zaprem usta avtomatski tajnici. Svet okrog nas je postal brezoseben, kovinski, hlastanje za čim večjim dobičkom in čim manjšimi stroški nas je oddaljil kilometre daleč vsaksebi.
V starih dobrih časih si se takrat, ko te je kaj zabolelo, odpravil k zdravniku in pridno počakal na vrsto v sicer polni čakalnici. Sedaj je to nepojmljivo; če že imaš osebnega zdravnika, se moraš naročiti in to ne po telefonu, ampak po posebnem postopku po elektronski pošti oziroma po posebni kodi, ki jo dobiš na posebnem portalu. Kdor se ne znajde iz takega ali drugačnega razloga, si je kriv sam. Na pohodu je racionalizacija, modernizacija in optimizacija.
Tega brezosebnega pristopa do občanov se je lotilo tudi Javno komunalno podjetje Prodnik, ki obstaja zato, da skrbi za čisto okolje, za čisto pitno vodo, odvaža smeti in kar je še takih, za občane nujnih dejavnosti. Kot lahko razberemo iz položnic, so podatki o komunalnih uslugah, odvozu smeti, obračunavanju in porabi vode odslej dostopni na posebnem portalu, ki ga je, kot so prijazno razložili »za boljši pregled, samo za vas pripravilo podjetje Prodnik«. Obisk na sedežu podjetja je možen le po predhodnem dogovoru, so napisali. Za registracijo na e-portalu potrebujete šifro plačnika in kontrolno številko računa. Podrobna navodila pa so dostopna samo na portalu ali spletni strani.
To je očitno zaničevanje starejših in računalniško manj veščih občanov kakor tudi tistih, ki potrebne opreme (računalnik, internet, pametni telefon) sploh nimajo. Si morda v Prodniku sploh ne predstavljajo, da taki odjemalci še obstajajo? Ob visokih dobičkih podjetja, ki so javni podatek, po preplačanih storitvah, saj smo med najdražjimi v državi, bi bilo pričakovati precej bolj prijazen in ljudem dostopen način komunikacije. Mnoge občine in komunalna podjetja so preplačana sredstva občanov povrnila v obliki subvencij, v našem primeru o tem očitno ni nobenega razmisleka.
Novemu načinu poslovanja pravijo trajnostno brezpapirno poslovanje, okolju prijaznejša elektronska oblika pa nadomešča papirni račun. V redu in prav za vse, ki dnevno uporabljajo vso sodobno komunikacijo. Kaj pa tisti, ki tega nimajo, ne morejo, ne znajo? Ki se v gozdu kod in šifer ne znajdejo? Kako je mogoče, da smo se tako oddaljili med seboj, da nihče več ne pomisli na človeka! Na to odtujenost naletimo v vseh segmentih življenja: zdravstvu, šolstvu, komunali, javni upravi in drugod. Naše življenje je postalo ena sama koda, ena sama zagonetna šifra. Če ji ne zmoreš slediti, si kriv sam!
D. Šraj