Na Urad županje smo naslovili naslednja vprašanje glede toplotne obremenitve okolja, v katerem bivamo, predvsem centra mesta in kakšni so obeti za v bodoče?
Kateri so ukrepi Občine Domžale za zmanjšanje toplotne obremenitve centra mesta?
Je bil kateri od priporočenih spodaj naštetih ukrepov upoštevan:
– Postavitev vodnih teles, kot so fontane in vodni elementi, ki hladijo z
izhlapevanjem.
– Spodbujanje uporabe javnega prevoza, kolesarjenja in pešačenja namesto
avtomobilov, ki prispevajo k segrevanju zraka.
– Uvedba območij z omejenim prometom ali popolnoma brez avtomobilov.
– Povečanje števila parkov, vrtov in zelenih površin.
– Sajenje dreves vzdolž ulic in na vseh površinah, kjer je to mogoče, ki zagotavljajo senco in hladijo z izhlapevanjem vode iz listov.
Dejstvo je, da se toplotna obremenitev vsako leto povečuje in če bi že danes ukrepali, zamujamo. Betonska ploščad pred TUŠ centrom, še vedno preštevilni avtomobili na sedaj plačljivem parkirišču, eksotična drevesa na prenovljeni Kolodvorski cesti, ki so bolj za okras, kot v funkciji drevesa; nova avtobusna postaja ob železniški postaji in ogromni “velemestni” peron, vse to in še marsikaj kaže na ustaljeno delovanje politike brez kančka vizije.
Kljub nekaterim pozitivnim ukrepom Občine Domžale je treba poudariti, da so trenutni ukrepi za zmanjšanje toplotne obremenitve centra mesta nezadostni.
Posušena, v beton ujeta drevesa na Kolodvorski ulici. Če bi podžupanja (danes županja) upoštevala mnenje stroke (arhitekta), se to ne bi zgodilo.
Sprašujemo se, kje so drevesa. Zakaj je trgovec dobil uporabno dovoljenje, kljub temu, da je kršil zakonodajo?
Odgovori Občine Domžale glede ukrepov, za zmanjšanje toplotne obremenitve centra mesta:
Postavitev vodnih teles, kot so fontane in vodni elementi, ki hladijo z izhlapevanjem.
Razen naravnih danosti, vodnih teles oziroma elementov, ki bi sami po sebi hladili z izhlapevanjem, zaenkrat ni, potekajo pa aktivnosti za ponovno umestitev vodnjaka Fontana v prostor. Prebivalci in obiskovalci mesta se sicer lahko ohladijo in odžejajo ob pitnikih v središču mesta in vzdolž rekreacijske poti. V domžalski občini so svojevrstna prednost vodotoki z zelenimi površinami in rastjem, kot je npr. rekreacijska pot ob Kamniški Bistrici.
Povečanje števila parkov, vrtov in zelenih površin.
Poleg tega je v občini veliko zelenih površin in javnih parkov, ki nudijo prijeten prostor in prispevajo k zmanjšanju toplotne obremenitve. Že sprejeti Občinski podrobni prostorski načrt za središče mesta predvideva spremembo makadamske površine oziroma parkirišča v javni park, ki bo v večji meri ozelenjen. V natečajnih rešitvah bodo vključeni tudi drugi inštrumenti oziroma ukrepi, s katerimi bi radi dosegli čim večje zmanjševanje toplotne obremenitve na okolico. Cilj preureditve je doseči zeleno oazo sredi mesta.
Spodbujanje uporabe javnega prevoza, kolesarjenja in pešačenja namesto avtomobilov, ki prispevajo k segrevanju zraka.
Uvedba območij z omejenim prometom ali popolnoma brez avtomobilov.
Cilj naših prizadevanj je doseči, da bo središče Domžal prednostno namenjeno pešcem in kolesarjem. Trenutno pripravljamo celostno prometno strategijo, ki bo naslovila tudi vprašanja omejevanja prometa in spodbujanja okolju bolj prijazne mobilnosti.
Omejeno uporabo avtomobilov spodbujamo z uvedbo sistema DBajk za izposojo koles, za katerega preučujemo možnosti širitev v druge kraje, ter z urejanjem mreže kolesarjem prijaznih poti v občini in povezav z drugimi občinami. Tudi uvedba plačljivih parkirišč v središču Domžal kaže pozitiven trend zmanjševanja individualne uporabe vozil. Promet pa je tudi sicer v večji meri preusmerjen na ceste izven mesta in na avtocesto. Omejevanje prometa v središču mesta se je deloma zgodilo že pred leti z novo ureditvijo Kolodvorske ulice kot tudi z umestitvijo garažne hiše ob rob mesta. Glede na polno zasedenost garaže preučujemo možnosti za njeno nadgradnjo, pa tudi za ureditev P+R parkirišča ob robu mesta.
Za omejitev prometa na Ljubljanski cesti in pridobitev peš cone bi bilo potrebno doseči dogovor z državo.
Z državo potekajo tudi pogovori glede drugega tira, katerega realizacija bi predstavljala boljše pogoje in zanimanje za uporabo javnega prevoza, ki jo na Občini vsekakor podpiramo. S pristojnimi institucijami si prizadevamo za vzpostavitev dodatnih linij oziroma prijaznejših voznih redov ter drugih alternativnih možnosti prevozov in povezav z okoliškimi kraji.
Preureditev železniške postaje je bil državni projekt.
Sajenje dreves vzdolž ulic in na vseh površinah, kjer je to mogoče, ki zagotavljajo senco in hladijo z izhlapevanjem vode iz listov.
Vzdolž ulic in na vseh površinah, kjer je to mogoče, vseskozi načrtujemo in izvajamo zasaditev dreves, ki zagotavljajo senco in hladijo z izhlapevanjem vode iz listov. Občina Domžale si za ohranitev večjih dreves prizadeva tudi z Odlokom o občinskem prostorskem načrtu (Uradni vestnik Občine Domžale, št.10/18, 1/24), ki v 93. členu določa, da je večja drevesa potrebno ohranjati, če pa to ni možno zaradi tehničnih in varnostnih zahtev, jih je potrebno nadomestiti z novimi avtohtonimi drevesnimi in grmovnimi vrstami listavcev. Tako tudi na Občini podrta drevesa nadomestimo z novimi, kjer je to možno ali pa število dreves še povečamo. Ob prenovi Železniške postaje Domžale smo na zahtevo Slovenskih železnic nevarne smreke in drugo rastje odstranili in nadomestili z novimi takšne vrste, ki je ustrezna tudi iz varnostnega vidika (fotografija v prilogi). Tudi v vseh krajevnih skupnosti smo v zadnjem obdobju zasadili več dreves, z osnovnošolci pa izvedli pogozdovanje dela Šumberka.
Na Občini Domžale se zavedamo pomena prilagajanja na podnebne spremembe, zato preučujemo možnosti in ukrepe, s katerimi bi zmanjšali ranljivost in tveganje, povezano s podnebnimi spremembami, ter povečali odpornost nanje. Določene ukrepe že izvajamo, prizadevamo pa si tudi za sistemske rešitve.
Komentar (NOV!CE)
Iz prejetih odgovorov lahko sklepamo, da pristojni pripravljajo študije, strategije ter si prizadevajo za sistemske rešitve itd. v predvidljivem političnem kontekstu.
Preureditev železniške postaje je bil državni projekt. (Občina Domžale)
Ta trditev drži samo delno. (NOV!CE)
V dogovoru med Občino Domžale in Direkcijo za infrastrukturo RS je bila zgrajena avtobusna postaja ob železniški progi, ki pa ne služi svojemu namenu. Ukinjeno je bilo parkirišče za 150 avtomobilov, čeprav Slovenske železnice zagovarjajo sistem P+R. Občina nam je obljubila prestavitev železniške postaje k parkirni hiši, kar bi bilo tedaj smiselno. Danes je zgradba temeljito obnovljene železniške postaje zaprta in ugotavljamo, da je niti ne potrebujemo. Glede na majhno število potnikov in vožnje v dve smeri, bi rabili postajališče in ne postaje. Poleg tega je bila ukinjena klančina za kolesarje, ki je bila predvidena v prvotnih načrtih prenove železniške postaje. Na željo Občine Domžale (?), zagotovo ne občanov. Zahvaljujoč do države servilne občinske politike imamo za vedno “presekan” vzhodni in zahodni del mesta.
Zakaj so nam obljubljali fontano na Kolodvorski ulici in zakaj odstranili iz Slamnikarskega parka?