Pravila, določena s strani Evropske unije, ki se nanašajo na sektor sadja in zelenjave so bojda sicer dokaj striktna, več o samem delu, kvaliteti produktov, konkurenčnosti na trgu in drugih zanimivostih pa smo izvedeli pri družbi Pelati d.o.o., ki nas že leta pridno oskrbuje z vitamini, in njenemu direktorju, g. Destaniju, ki si dan najraje posladka z jabolki in grozdjem…
Nekje sem zasledila, da mora biti po pravilih Evropske unije banana dolga najmanj 14 cm, da se lahko prodaja. Ali to drži?
Seveda drži. Evropska unija ima zelo natančna navodila glede določenih standardov, med katere spada tudi velikost banane. Na trgu zasledimo tudi večje velikosti, ki pa so odvisne od pridelovalca, dežele, kjer je rasla in na koncu samega uvoznika banane. Banana naj bi v dolžino merila od 15 do 20 centimetrov, vendar pa se še vedno prodajajo tudi krajše. Odvisno je od nabave.
Kaj pa sicer menite o evropskih standardih, ki naj bi urejali sektor sadja in zelenjave?
Ker smo članica EU, smo morali prevzeti evropske standarde, kar je v veliko primerih boljše za nas in za končnega potrošnika, obstajajo pa tudi izjeme. Pred sprejetjem le-teh, pa smo imeli ravno na področju sadja in zelenjave s strani slovenskega zakonodajalca veliko bolj stroga merila vrednosti glede na vsebnost določenih snovi, ki so lahko bile v vrtninah in pridelkih iz uvoza. Verjetno vsaka sprememba oz. uvedba novega, prinese tako dobro, kot tudi manj dobro.
Kakšna je kvaliteta prodajnih produktov pri vas?
Držimo se tega, da imamo prvovrstno kvaliteto. Že dolga leta (skoraj dvajset let delovanja na področju sadja in zelenjave) se z izjemno veliko pozornosti posvečamo kvaliteti sadja in zelenjave, ki jo najdejo kupci na policah v naših trgovinah. Največji poudarek je na kvaliteti artikla. Velikokrat opažamo, še posebej v zadnjem času, ko je gospodarska recesija povzročila, da je slovenski potrošnik, oziroma vsaj večina izmed njih, primoran gledati samo še na ceno in manj na kvaliteto, zato se v našem podjetju trudimo, da za bolj dostopno in pošteno ceno nudimo potrošnikom, kar se da kvalitetno sadje in zelenjavo.
Od kje pridobivate sadje in zelenjavo?
Zelo nam je pomembno, da v celoti podpiramo slovensko pridelovalno kmetijstvo, zato dajemo absolutno prednost domačemu sadju in zelenjavi. Iz lastnih izkušenj lahko povemo, da so slovenski pridelovalci sadja in zelenjave odlični pri opravljanju svojega dela, saj skrbijo, da lahko potrošniki kupujemo in jemo zdravo slovensko hrano, zato je potrebno še bolj vzpodbuditi kmetijstvo v smeri, da bi se spremenile razmere v kmetijstvu tako, da bi bil slovenski pridelovalec bolj zaščiten, bolj stimuliran, kar bi za posledico imelo, da naša država ne bi bila tako odvisna od tujih tržišč. Ker pa se skozi leto pojavijo tudi sezonska nihanja, se razmere na tržišču spremenijo, saj Republika Slovenija sama ne pokriva potreb svojih državljanov po sadju in zelenjavi, takrat se moramo usmeriti tudi na države Evropske unije. Glede na naše dolgoletno sodelovanje z določenimi dobavitelji iz Španije in Italije, lahko zagotavljamo v prvi vrsti zdravo, kvalitetno in sveže sadje in zelenjavo.
Kolikšen delež predstavlja umetno pridelano sadje in zelenjava?
Že nekaj časa se govori, da je na trgu prisotna tudi genetsko spremenjena hrana. Naše mnenje je, da je to nedopustno in škodljivo zdravju.
V vseh letih prodaje sadja in zelenjave nismo menjali naših dobaviteljev. Iz tega izhaja, da že dolga leta sledimo sami pridelavi svežega sadja in zelenjave. Ker moramo zagotavljati tudi sledljivost vsega prevzetega blaga v našem podjetju, je to še dodaten argument, da smo z našimi dobavitelji zelo povezani v smislu samega nadzora svežega sadja in zelenjave, prav od zemlje, pa do same vrtnine.
Ali prodajate tudi na tržnicah?
Stranke navadno kupujejo neposredno od nas. Na tržnicah neposredno ne prodajamo, imamo pa veliko kupcev, ki nabavijo blago pri nas in ga nato prodajajo na tržnicah po Ljubljani in drugih mestih. Sami se za to nismo odločili, ker je to prodaja na prostem, kar pomeni, da se delo opravlja pri zelo nizkih temperaturah, tudi do -15 stopinj Celzija pozimi, včasih pa tudi pri zelo visokih temperaturah, do + 35 stopinj Celzija. Ker pa naše delo že skozi vse leto zahteva aktivnosti v neugodnih temperaturnih razmerah, se za to nismo odločili.
Kako pa je s konkurenčnostjo na trgu?
Konkurence je dovolj in kadar je ta konkurenca »zdrava«, je to dobrodošlo tudi za nas. Kot veste, danes obstaja velika konkurenčnost na trgu, ki prinese tako za potrošnika kot tudi prodajalca veliko dobrega. Žal pa se vrši tudi nelojalna konkurenca, ki pa je slaba tako za državo, za potrošnika, kot tudi za tista podjetja, ki imajo registrirano dejavnost. V mislih imamo direktno prodajo, kar iz tovornih vozil na pločniku, na parkiriščih, na mestih, na katerih nikoli ni bilo dovoljeno prodajati, prav tako tudi ne pred pošto in še bi lahko naštevali. Pri prodaji na tak način se ne uporablja blagajna, ni sledljivosti ki jih zahteva zakonodajalec, ni analiz za sadje in zelenjavo, kar je zelo slabo za potrošnika. Z vsem tem pa se povzroča neposredna škoda tistim podjetjem, ki opravljajo to vrsto dejavnosti kot registrirano dejavnost, za katero je potrebno plačevati vse davke.
Sadje in zelenjavo danes lahko kupujemo tudi v trgovskih centrih. Se vam zdi, da zato pride k vam kaj manj ljudi?
Ja, treba je razumeti, da ljudje kupujejo tudi tam, saj na ta način opravijo nakup tako rekoč spotoma. Še vedno pa imamo stranke, ki prihajajo k nam, saj dobro vedo, kaj bodo za svoj denar dobili.
Kakšno je sodelovanje med Pelatijem in županom oziroma lokalno politiko?
To sodelovanje lahko ocenimo kot dobro in korektno. Tudi na področju lokalne skupnosti se naše podjetje trudi, da vsako leto povečuje dodano vrednost, ki se odraža kot pomoč raznim društvom, spodbude športnim dosežkom predvsem v individualnih športih, itd… Zavedamo se, da skupaj lahko naredimo veliko dobrega, na eni strani se trudi občina in lokalna skupnost, na drugi pa podjetja, ki so vpeta v razvoj Domžal in na koncu prav vsak posameznik, ki živi na tem lepem področju Slovenije.
Je prodaja v času gospodarske krize kaj upešala?
V času gospodarske krize se je prodaja zmanjšala, saj je razumljivo, glede na to, kako se slabša položaj povprečnega državljana. Da je prodaja upadla, se pozna še zlasti na količini prodanega. Še vedno imamo iste stranke, vendar le-te precej manj kupujejo. Če so prej vzeli vrečo, zaboj ali nekaj kilogramov blaga, zdaj kupujejo manj in bolj za sproti.
Žal na to nimamo velikega vpliva. Trudimo se, da bi na dolgi rok bile posledice, kar se da minimalne in da bomo nekoč zopet lahko delali in živeli v hitro se razvijajočem gospodarstvu, ki bo prineslo boljše življenje tako gospodarskim subjektom kot tudi ljudem.
Danes je kar precej govora o zdravi in uravnoteženi prehrani, ki jo seveda zagotavlja tudi zadostna količina sadja in zelenjave. Kako zdravo se prehranjujete sami, glede na to, da delate tako rekoč v osrčju vitaminov?
Prehranjujem se zdravo in redno uživam tako sadje kot tudi zelenjavo. Vsak dan obvezno jem jabolka in grozdje ali hruške, zelenjavo pa navadno jem ob kosilu.
Katero sadje/zelenjava pa je vam najbolj pri srcu?
Od sadja imam najraje jabolka in grozdje, od zelenjave pa paradižnik (smeh).
Nedavno tega ste svojo ponudbo s pomočjo Monarch centra razširili tudi na druge dejavnosti…
Ja, Monarch se je odprl dve leti nazaj, sestavlja pa ga slaščičarna, pekarna, kavarna, okrepčevalnica in tudi del za sadje in zelenjavo.
Bomo sadje in zelenjavo v bodoče še vedno lahko kupovali na Krakovski v Domžalah?
Absolutno.
Kakšni pa so cilji za prihodnost podjetja?
Vnovične širitve ne načrtujemo, trdno pa smo odločeni, da bomo usmerili vse svoje kvalitete iz preteklosti v odlično in zdravo prehrano, tako za otroke, starejše in tudi za vse ostale, saj menimo, da mora biti zdrava prehrana privilegij nas vseh. Uvedli bomo določene novosti v sami prodaji, v povezavi z drugimi podjetji…
O vseh spremembah bomo obveščali na naši spletni strani in v ostalih medijih. Skratka, obeta se nam veliko zanimivega, zdravega in predvsem dobrega za nas vse.
Tjaša Banko