Podjetnica in pisateljica Tanja Skaza, ki je s svojim soprogom skoraj 100 – odstotna lastnica velenjskega podjetja Plastika Skaza, ustvarja v njem prav posebno podjetniško kulturo, med drugim tudi s šest urnim delovnikom. Nedavno tega je izdala svoj knjižni prvenec Spremembe vredna, resnično izpoved njene poslovne poti. Ki jo pelje tudi v smer novodobnega razmišljanja. Razmišljanja, da je največ vreden notranji mir. In čas, ki ga ima človek lahko zase. Čas, v katerem živi pristnost in ljubezen.
Tanja, v podjetju Skaza ste tisti, ki se ukvarjate, kot ste nekoč dejali sami, z ljudmi. Kaj to pomeni natanko?
Ljudi v našem podjetju cenimo, spodbujamo in usmerjamo z navdihom. Prav zaradi njihovega ustvarjanja in kreiranja uspešne skupne zgodbe, so posledica vse nagrade in priznanja, ki smo jih prejeli. Vedno smo odprti za pogovore, k temu jih spodbujamo, z njimi rastemo. Zavedamo se, da brez dobrega kadra ni uspešnega podjetja. Zaposleni so res naš največji kapital. Skrbimo tudi, da smo med seboj zelo povezani. Vezi tkemo na različne formalne in manj formalne načine. Na primer, z rednimi internimi srečanji z zaposlenimi, kjer se pogovarjamo o naših vrednotah, o aktivni skrbi, da jih negujemo in živimo, saj nas prav vrednote povezujejo in oblikujejo notranjo podjetniško kulturo. Organiziramo kreativne hackhatone in teambuildinge, imamo aktiven mentorski program za zaposlene, Skaza mentor, delujemo humanitarno in skupaj s sodelavci organiziramo, zdaj že tradicionalen tek, Otrok otroku. Imamo pa tudi tradicionalni Skazin piknik, ki je namenjen vsem zaposlenim. Skaza piknik je naš dan, namenjen notranjemu povezovanju in spoznavanju sodelavcev. Osebno namreč menim, da gremo povezani in prepleteni z veseljem, ponosni in skupaj novim izzivom naproti. Ko vodja živi vrednote, ki jih živi podjetje, se tudi preostali sodelavci lažje poistovetijo z njimi. Prav na osnovi vrednot smo tudi zgradili poslanstvo podjetja.
Koliko let šteje tradicija vašega družinskega podjetja?
Podjetje Skaza šteje že 43 let, ustanovila sta ga Igorjeva starša, Martina in Franc. Gre za tipično slovensko podjetniško zgodbo, ki se je začela doma, v garaži. Sama sem se podjetju pridružila leta 2004.
Kaj je bila začetna točka uspeha?
Podjetje je šlo v svojem razvoju preko treh ključnih prelomnih točk. Najprej iz domače obrtne delavnice v proizvodno podjetje, razvojnega partnerja našim strankam, nato smo naredili velik preskok v tržno naravnano podjetje s svojo lastno blagovno znamko, danes pa smo na poti preobrazbe v novodobno organizacijo. Vsak korak je prinesel napredek, o tem ni dvoma. Vendar pa postavljam razvoj lastne blagovne znamke kot ključni razvojni mejnik. Šele, ko imaš lastno blagovno znamko, lahko izmeriš svojo pravo tržno vrednost. Zato to prelomnico vidim kot začetno točko našega globalnega razvoja.
Menda si prizadevate za to, da ne bi bili samo proizvodno podjetje?
Saj nismo, razvijamo rešitve in produkte, raziskujemo, inoviramo. Z izkušnjo moje skromne družine, mama je delala v proizvodnji, oče pa je bil zidar, sem si želela dati vsem našim zaposlenim možnost, da spoznajo različna delovna mesta. V mentorski program se lahko prijavijo vsi, ne glede na to, kje delajo, tudi proizvodni delavci. Na mesec dobijo štiri ure skupnega dela z mentorjem in tako spoznavajo druga delovna mesta. Če so uspešni, jih na želeni poziciji zaposlimo, ponujamo pa tudi nagrade za stimulacijo. Zaposlene nagradimo s počitnicami, omogočimo jim, da se tri dni vozijo z mercedesom e-coupejem, parkirajo lahko na prostorih za direktorje. Želim pokazati, da lahko vsak postane direktor.
Kakšni so vaši poslovni načrti ob koncu tega leta in za prihodnje leto?
Podjetje Skaza zdaj vodita dr. Robert Agnič in Bart Stegeman. Z možem Igorjem ostajava 98-odstotna lastnika podjetja in bova v prihodnje opravljala nadzorniško funkcijo. Podjetje bo z novim vodstvom nadaljevalo preobrazbo v novodobno podjetje in si prizadevalo za uresničevanje postavljenih ciljev. Plastika Skaza se uvršča med pet najhitreje rastočih tehnoloških podjetij v srednji Evropi in je med dobitniki nagrad in priznanj ustvarjalci stoletja Mednarodnega ekonomskega foruma Perspektive. Prav tako smo prejemniki evropske nagrade European Business Awards. Londonska borza nas je uvrstila med 1000 najbolj navdihujočih podjetij v EU. Naši cilji so visoki.
Vaše stališče je, da ni smiselno delati ampak ustvarjati …
Točno, zato smo junija letos uvedli šesturni delovnik – spoštujem ustvarjalnost in učinkovitost. Prepričana sem, da sta najbolj pomembna notranji mir in čas, ki ga imamo le zase. Prav to omogočamo svojim zaposlenim s krajšim delovnikom. Novodobna organizacija ni nič drugega kot organizacija, ki razume in dovoljuje ljudem, da so srečni, strastni, srčni in uspešni. Takšne organizacije neposredno postajajo bolj produktivne. Boljša je notranja klima, večja je zavzetost, zaposleni se počutijo varne in upajo glasno povedati svoje mnenje, lahko so ustvarjalni. Če pa ni varnosti in zaupanja, če zaposlenim nad glavo visijo krediti in položnice, se ustrašijo in niso kreativni, ne delajo zunaj svojih okvirov, ne izkoristijo svojega potenciala. Sama veliko berem, se izobražujem, obiskujem delavnice in seminarje. Pred približno dvema letoma se je v meni prebudila želja po pisanju knjige. Toda odločilen je bil seminar pri mojstru nevrolingvističnega programiranja dr. Aleksandru Šinigoju. Rekel mi je, da moram napisati knjigo, če želim obiskovati njegova predavanja. Pa sem si rekla, bravo, Tanja, očitno si morala k njemu, da ti je tudi on povedal, da jo moraš napisati.
Od kod prejemate ideje za svojo široko razvejano ustvarjalnost, saj naj bi menda organizirali tudi srečanja Boginj – za ženske, ki se zavedajo svoje intuitivne narave?
Prijateljica me je naučila poslušati svoje srce. Spodbujala me je, da vsaj nekoliko utišam svoj razum. Tako mi je odprla pot v povsem drugačen svet. Za to sem ji zelo hvaležna. Pokazala mi je tudi, da je uspešna ženska lahko zgolj ženska in pri tem ne rabi moške energije. Zaznala je namreč, kako se je v meni prebujala moška energija, ko sva se pogovarjali o poslu. Prepričala me je, da je ne rabim. Šli sva še globlje. Opogumila me je, da sem začela prebujati boginjo v sebi. To je plemenit občutek, ki ga želim pomagati prebujati tudi v drugih ženskah.
Prejšnji mesec ste predstavili tudi svojo knjigo, ki nosi naslov Spremembe vredna. Kaj je rdeča nit tega dela?
Ko sem spremenila sebe, se je spremenila naša organizacija. Ko sem si dovolila poslušati srce, so zaposleni delali z intuicijo. Knjiga je resnična izpoved moje poslovne poti, skozi katero sem tudi osebnostno rasla. Je iskren zapis o tem, kaj sem delala dobro in česa ne. Kako sem se soočila z izzivi in jih sprejela kot del učenja, da sem danes tukaj, kjer sem. S knjigo želim pomagati ljudem, da se odločijo živeti svoje sanje in prebuditi zmagovalca v sebi. Še vedno pa želim ostati poslovna, uspešna ženska, saj samo z rezultati in pravimi primeri iz prakse lahko pokažem zaposlenim, da je vse mogoče. Imam se rada, sama sebi krojim svoje življenje, vse je mogoče – to so tudi tri točke, vodilne misli moje knjige.
Prepričani ste tudi, da, če je človek srečen na osebnem področju, to občutenje prenese tudi na poslovno področje …
Včasih sem iskala popolnost, danes iščem ljubezen, spoštovanje, pristnost in notranji mir. Za vse to pa je pomembno osebno in poslovno zadovoljstvo. Če si srečen doma, si zadovoljen tudi na delovnem mestu, nato je krog sklenjen. Ambicioznost in pretirana delavnost sta bili vrsto let močno zasidrani v meni. Pričakovala sem, da bodo takšni tudi sodelavci. Zdaj vem, da ljudi spreminjati ne morem. Lahko pa jih motiviram in navdihujem.
S kakšnim poslanstvom ste se rodili?
Človek je prišel na ta planet, da pomaga ljudem, da služi ljudstvu. Sama sem na točki, ko želim ljudem pomagati do lepšega življenja, večjega zadovoljstva na delovnem mestu in posledično do boljših poslovnih rezultatov. Da svojo zgodbo in filozofijo podjetja Skaza prenesem drugam. Junija sva z možem ustanovila Inštitut Skaza, kjer bom pomagala ljudem na poti spoznavanja samega sebe. Da bodo uvideli in prepoznali, da je vse mogoče. Pri delu mi bodo v pomoč moje lastne, osebne izkušnje. Najprej se želim osredotočiti na ženske. Verjamem, da je vsak od nas za nekaj poklican. Vsak nosi v sebi talent za nekaj, vprašanje je le, ali ga je prepoznal in ga živi.
Vaša mladost? Menda ste bili že tedaj drugačni?
Že kot deklica sem sanjala o tem, da bom uspešna in bom lahko delala za dobro ljudi. Vedno sem bila radovedna in nič mi ni bilo težko. Spoštovala sem starejše, njihovo modrost in izkušnje. Že od nekdaj nosim v sebi neki neusahljiv žar. Je moje gonilo in vodilo.
Vaši prvi poslovni koraki so bili v vlogi čistilke stanovanja, krila pa ste dobili z zaposlitvijo v Zlatarni Celje. Lahko poveste kaj več o tem?
Že kot dijakinja sem med počitnicami poprijela za razna počitniška dela. Prav vsako sem opravljala s častjo in velikim žarom. Študij sem zaključila ob delu, moja prva redna zaposlitev je bila v prodaji. Tu sem pridobila neizmerne izkušnje spoznavanja ljudi, psihologije, pa tudi izkušnje s področja gradnje lastne osebnosti, postavljanja ciljev, standardov. Verjamem, da sem bila pri svojem delu vedno dobra s kadri in njihovo motivacijo – tudi v Zlatarni. To me je vodilo naprej, v nove izzive. Tudi podjetje Skaza, v katerega sem prišla po Zlatarni Celje, sem dobro spoznala iz pogovorov z zaposlenimi. Zanimalo me je, kaj počnejo, kje vidijo prednosti, kakšne slabosti opažajo, pa tudi nevarnosti. Če bi vsi delodajalci vsaj malo upoštevali informacije in intuicijo svojih zaposlenih, bi kmalu ugotovili, da je to vir, zaklad dobrih idej, želja. Nobene druge swot analize v tem primeru ne potrebujete. Moje izkušnje s srečanj z njimi so polne emocij. Želijo rasti s podjetjem, ni jim vseeno in veliko jim pomeni, če šteje tudi njihovo mnenje.
Ste v življenju naredili kakšno napako?
Prav vsaka napaka boli, to je dejstvo in resnica. Ampak iz vsakega takšnega izziva sem izluščila najboljše in se vprašala, zakaj je bila ta izkušnja dobra. Verjemite mi, če želite rasti, je treba premagati določene ovire. Čas vodenja podjetja je bil čas poslovnega učenja. To je bilo tudi obdobje zorenja, predvsem pa čas poguma in preobrazbe. Tudi kakšna napaka se je vrinila vmes. Ko ti nekomu pokažeš, da si se zmotil, pokažeš, da ni nič narobe, da se tudi on moti. S tem dosežeš, da se odpre in dobi krila.
Verjamete v usodo?
Verjamem, da je moja prihodnost odvisna od tega, kar počnem danes. To je sicer misel Mahatme Gandhija, ki pa se je globoko zasidrala v moje srce. Verjamem, da je vsak sam odgovoren za svoje življenje in da si sami oblikujemo svojo prihodnost. Če danes razmišljate o tem, kako je življenje naporno in krivično, vaša prihodnost ne more biti drugačna. Verjamem tudi, da si vse v življenju krojimo sami.
Vendarle pa verjamete tudi v družino, ste torej tradicionalistka, ne le moderna poslovna ženska?
Družina je poleg zdravja ena od mojih najpomembnejših vrednot. Če smo doma srečni, se to kaže tudi na drugih področjih našega življenja. Lagala bi, če bi rekla, da veliko časa preživim s svojo družino. Vendar tisti čas, ko smo skupaj, preživljamo kakovostno. Smo res drug z drugim v tistem najbolj pristnem pomenu besede. Sama pa želim svojo poslovno pot nenehno nadgrajevati. Vse se da, ženske smo lahko obenem uspešne poslovne ženske, dobre mame in žene. Zato hočem opolnomočiti vse dame, da verjamemo vase, da zmoremo. Ko smo srečni sami, šele takrat lahko osrečimo druge.
Kaj mora človek misliti in čutiti, če želi uspeti?
S svojimi iskrenimi zgodbami spodbujam, da vsak vzame življenje v svoje roke in energijo usmeri v iskanje dobrega. Težki izzivi so bili priložnost za rast, zaradi njih sem danes boljša oseba. Sama sebi sem dokazala, da zmorem. Strast te hrani, da delaš premike. Ob pravem času sem spoznala tudi prave ljudi, spoznala pomembne stvari. Če strnem – prebudila sem boginjo v sebi. Menim, da je najpomembnejše spoznati samega sebe. Da postanemo Človek, pisano z veliko začetnico, šele potem lahko delamo spremembe. Želim, da se vsaka ženska – trgovka, kozmetičarka, frizerka, učiteljica, novinarka, gospodinja – najde v svojem poklicu. Spoznajte, zakaj to delate, nato pa preprosto uživajte. Vsak je lahko uspešen, samo na življenje naj gleda bolj pozitivno in poišče dejavnost, ki ga veseli, da bo ustvarjal dodano vrednost.
Saša Bešter